top of page

Nauka włoskiego on-line w grupie - dlaczego warto?



Na to jak szybko i efektywnie się uczymy składa sie wiele czynników między innymi ilość czasu poświęconego nauce, predyspozycje czy motywacja. Ale największe znaczenie ma sama forma zajęć. Wiele dyskusji wywołuje pytanie czy lepiej uczyć się indywidualnie, czy w grupie. Przyjrzyjmy się dzisiaj tej drugiej formie, czyli nauce grupowej w formie on-line.


Nauka włoskiego on-line w grupie - jak to wygląda?

Nauka w grupie większości z nas towarzyszy od najmłodszych lat, każdy z nas chodził do szkoły i pamięta zasady pracy oraz organizacji lekcji.

Ale na co poiwnniśmy zwócić szczególną uwagę przy wybieraniu szkoły organizującej zajęcia grupowe? Przede wszystkim na wiekość grupy.

W szkole La Dolce Italia prowadzimy zajęcia tylko w kameralnych grupach 4-6 osobowych i taka ilość osób jest optymalna - każdy uczestnik ma możliwość aktywnego udziału w nauce, parzysta ilość kursantów daje dodatkowo możliwość podzielenia grupy w pary lub trójki. Warto jest także sprawdzić czy dana szkoła zatrudnia lektorów, którzy mają odpowiednie przeszkolenie oraz wykształcenie pozwalające na sprawne prowadzenie lekcji. W szkole La Dolce Italia pracują tylko filolodzy języka włoskiego dodatkowo każdy lektor ma ukończoną specjalizację nauczycielką.



Nauka w grupie motywuje

Wiedzą to najlepsi nauczyciele oraz wykładowcy, którzy kładą silny nacisk na prace w grupach na wybranymi projektami. Wpólna nauka w grupie motywuje na wiele sposobów. Po pierwsze, nikt nie chce być najsłabszym ogniwem, a już na pewno kiedy w grę wchodzi dorosłe życie. Co za tym idzie każdy stara się, aby faktycznie wyciągnąć jak najwięcej z każdych zajęc. Wiąże się to również z odrabianiem zadań domowych czy powtarzaniem zagadnień, które mają być omawiane na kolejnej lekcji. Na zajęciach indywidualnych możemy po prostu powiedzieć, że nie mieliśmy czasu i nauczyciel nas zrozumie. Oczywiście na zajęciach grupowych także nauczyciel będzie wyrozumiały, ale przyznanie się do tego przed całą grupą, która również musi poświęcić swój czas na naukę, może być trudniejsze szczególnie dla osób lubiących rywalizację. Po drugie, praca w grupie daje nam możliwość skonfrontowania swojego poziomu z poziomem innych. Porównanie z innymi pokazuje nam, na jakim poziomie jesteśmy i jak radzimy sobie z językiem w różnych sytuacjach - szczególnie pokazują to ćwiczenia ze scenkami sytuacyjnymi lub ćwiczenia na improwizację . To również może nas zmotywować do pracy nad sobą i większego przykładania się do nauki.


Nauka w grupie przyśpiesza przyswajanie języka


Japońscy badacze udowodnili, że studenci uczący się języka w grupie szybciej przyswajają informacje niż osoby uczące się samodzielnie. Po 12 godzinach zajęć dydaktycznych część mózgu odpowiedzialna za przetwarzanie języka była aktywniejsza u ludzi uczących się w kilka osób. Skąd taki wynik? Otóż osoby uczące się w grupie mogły rozmawiać ze sobą w języku obcym. Zwykłe ćwiczenie konwersacyjne powoduje, że szybciej zapamiętujemy nie tylko pojedyncze słowa, ale także całe zwroty. Dodatkowo ćwiczenia konwersacyjne z osobą, która także się uczy, są o wiele bardziej rozwijające i wymagają od nas większego zaangażowania. Takie ćwiczenie może być trudne, bo na począku naszej przygody z językiem włoskim zasób słów jest ograniczony, ale to właśnie wymaga od nas większego wysiłku. Podobna rozmowa z lektorem, który zna dobrze język, w którym rozmawiamy, powoduje, że może on wielu rzeczy domyślić się z kontekstu, a także podświadomie pozwalamy sobie na pytanie lektora jak coś powiedzieć w momencie, w którym nie przychodzi nam dany zwrot głowy, co może z kolei sprawić, że nie będziemy wystarczająco zaangażowani w samodzielną naukę języka.


Praca w grupie zmniejsza ryzyko rozproszenia

W większości przypadków kursanci uczący się języka włoskiego w grupie są mniej podatni na rozkojarzanie się niż ludzie uczący się indywidualnie lub samodzielnie. Zajęcia grupowe dostarczają nam dosyć dużą ilości bodźców zewnętrznych, przez co nie musimy szukać niczego poza nauką czy zajęciami - w trakcie zajęć grupowych rzadkością jest, żeby ktoś sięgnął po telefon czy się wyłączył. Staramy się być skupieni, aby nie odbiegać od grupy. Tymczasem podczas nauki w pojedynkę może dopaść nas nuda, która prowadzi nas prosto w sidła internetowego surfowania.



Ostatnim i najprzyjemniejszym z punktu widzenia lektora jak i kursantów jest to, że nauka w grupie pozwala nam na wprowadzenie różnych zabaw czy gier, które oprócz tego że są świetnym pogomcą nudy, dodatkowo zwiększają skuteczność uczenia. Przemyślane gry, quizy i zabawy pozwalają rozluźnić atmosferę i uczyć poprzez zabawę. Szczególnie sprawdza się to w nauczaniu grupowym on-line, gdzie uczestnicy mogą mieć problemy z koncentracją podczas uczenia się.



Jeżeli zdecydujesz się na naukę w grupie możesz się spodziewać lepszych efektów niż podczas samodzielnej nauki.


Comments


bottom of page